Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
kalle50cc

Registreringsdatum: 12 oktober 2008 Inlägg: 231 Ort: Västerås
|
Postat: 2010-03-07 09:52:26 Rubrik: Nordiska 50cc reglementet 2010 |
|
|
Nordiska 50cc reglementet 2010
En Nordisk expertkommité som inledningsvis kommer att bestå av:
Christer Hjertner MCHK-R Maskinkommiten,
Anders Elsberg DK, Historisk ock tekniskt sakkunnig inom 50kubik.
Kalle Strandman, klassrepresentant för 50cc MCHK-R.
Denna kommité gör en förbedömning av racermaskinen eller projektet utifrån en av nedanstående kategorier.
Allt sker med tanken på att spegla rätt tidsperiod, kvalite och känsla, innan maskinkommiten utfärdar maskinkort.
Kategori 1 racer. Äkta racer med dokumentation.
Kategori 2 racer. Replika av dokumenterad äkta racer.
Kategori 3 racer. Egenbyggd racer i tidsenlig stil med delar och metoder från den (en) tidsperiod man vill efterlikna.
Vårt nuvarande special reglemente har liknande indelning.
Vi vill förtydliga detta med dessa 3 kategorier, samt ta bort 1972 års gränsen som inte har någon anknytning till 50cc racing utan är något som finns i det generella Classic reglementet.
Klass 2B reglementet upprättat 20090831
Tillägg maskinreglemente för klass 2B 50cc till och med 1983.
1.0
Kategori 1 racer:
Generellt gäller att en motorcykel är godkänd om den har under 50 kubiks epoken deltagit i en nationell (motsvarande SM) eller internationell (EM/VM 50 cc road racing tävling, under förutsättning att den är i samma utförande.
1.1
Kategori 2 racer:
Replika av sådan är också godkänd om den överensstämmer i väsentliga delar som: Ram, motor, gaffel, tank, sits, kåpa, hjul och bromsar.
2.0
Kategori 3 racer:
Om motorcykeln inte faller under texten ovan och är byggd utan förlaga gäller följande :
Ta alltid kontakt med maskinkommittén eller klassrepresentanten innan du börjar bygga en maskin utan förlaga. Vad gäller utförande och detaljer är det byggaren som skall visa att detaljen eller utförandet uppfyller reglementet i tveksamma fall. Motorcykeln skall vara byggd att efterlikna en epok inom perioden så tex ett chassi från -60 talet ska inte förses med en motor eller kåpset från 80 talet.
2.1
Ram:
Traditionell rundrörs, backbone, pressad stålram eller monoqouce. Balkramar byggd av 2 större profiler typ Honda RS-125 icke godkänd.
2.2 Hjul:
18 eller 19 tums ekerhjul med stål eller aluminiumfälgar.
Alternativt : Gjutna magnesium eller aluminium fälgar med ett utseende från rätt tidsepok.
2.3 Däck:
Mönstrade däck avsedda för endamålet.
Ej tillåtet: slicks, regndäck eller i efterhand skurna slicks.
2.4 Framgaffel:
Teleskopgaffel med max 30 mm gaffelben.
Ej tillåtet: Hydraulisk antidive och uppsidedown gaffel.
2.5 Baksving:
Tillverkad av rund eller fyrkantsrör med dubbla stötdämpare eller centralt placerad enkeldämpare.
Multi-link fjädring inte godkänt.
2.6.1 Motor:
Alla motorer som deltagit i nationell (motsvarande SM) eller internationell (VM) 50 kubiks road racing tävling t.o.m. säsongen 1983. Motorns huvuddelar (topp, cylinder och block) skall överensstämma med det som fanns t.o.m. 1983.
2.6.2
Sidokåpor får modifieras eller tas bort, ombyggnad till slidmatning och torrkoppling är tillåtet.
2.6.3
Fri inre trimning och delar från olika fabrikat får blandas. Växellådan får ha max 6 växlar (undantag repliker enligt punkt 1.0), extern manuell överväxel tillåtet.
Modern cylinder skall vara gömd under tidsenlig "dummie" av godkänd typ.
Egenbyggd motor (tex fräst ur alublock så kallad billet ) skall vara replika.
2.7 Förgasare:
Skall vara av rundtrotteltyp.
Lämpliga fabrikat: Mikuni typ VM, Dellorto eller Kehin. I övrigt fritt.
Endast Lectron, Pekar/Lenkar och Gardner flatslide godkänt.
Powerjet inte godkänt.
D-trottel inte godkänt (Keihin PWK och liknande.)
Reedventil är inte godkänt.
2.8 Kåpa, sadel, tank, reglage, clip-on:
Skall ha funnits en förebild inom tidsperioden.
Dekaler ska ha ett tidstypiskt utseende.
Kolfiber skall vara övermålad med täckande färg.
Fotpinnar m.m. enl. SVEMOS reglemente.
2.9 Tändning: Fritt.
Dock bör moderna tändboxar och kablar mm. byggas in i lämpliga boxar
alternativt gömmas,för att tidsenligt utseende eftersträvas.
Data logging och knacksensor ej tillåtet.
2:10 Instrumentering:
Fritt men tidsenlig dvs analoga instrument.
2.11 Bromsar:
Trumbromsar av tidstypiskt utseende.
Bromskivor skall ha tidstypiskt storlek och utseende.
Moderna "waveskivor" ej tillåtet.
Max 2 kolvar per bromsok.
2.12 Ljuddämpning:
Enligt SVEMO
2.13 Avgassystem:
Fritt.
2.14 Bränsle:
Handelsbränsle.
2.15 Övrigt:
Motorcykeln skall hålla en hög teknisk standard
samt utförande på detaljer och färgsättning.
Det som här inte nämnts eller uttryckligen godkänts är ej tillåtet.
Utöver detta tilläggs reglemente för klass 2B så gäller
-MCHK-R:s ALLMÄNNA MASKIN- OCH UTRUSTNINGSREGLEMENTET
-Samt SVEMO:s reglemente.
En lista på godkända delar kommer att upprättas och uppdateras vart efter.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
AREA
Registreringsdatum: 06 april 2010 Inlägg: 4 Ort: Stord NORWAY
|
Postat: 2010-04-09 17:59:25 Rubrik: 50cc motor |
|
|
Information
2.6.1 Motor:
Alla motorer som deltagit i nationell (motsvarande SM) eller internationell (VM) 50 kubiks road racing tävling t.o.m. säsongen 1983. Motorns huvuddelar (topp, cylinder och block) skall överensstämma med det som fanns t.o.m. 1983.
I Want to build a katagori 3 50cc racer with a suzuki engine but suzuki have no engines that where used in 50cc VM SM EM road racing
can i use the engine that is used on the suzuki gt50 ts50 or50 zr50
RG50E PV50 RM50 mopeds from 1976 - 1983 if i remove the reed valve and use a disc valve inlet system
Regards Alan
You have to send the new rules to Norway (CNC) _________________ Alan
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
kalle50cc

Registreringsdatum: 12 oktober 2008 Inlägg: 231 Ort: Västerås
|
Postat: 2010-04-09 19:39:14 Rubrik: Motor val. |
|
|
Hej!
Classic 50cc racing skall spegla de maskiner som användes mellan 1961 fram till och med 1983. När du bygger en kategori 3 cykel så skall den vara mycket lik den tidsepok du väljer. Du får ju inte blanda modernt och gammalt hur som helst.
Vad jag känner till idag (om du vet annat så är det intressant för alla att veta) så tävlades det inte med någon av de motor typerna du nämner, men jag kan ha fel.
De källor som har mest koll är:
http://www.emot.nl/fotoalbum/
http://www.elsberg-tuning.dk/index.html
Och Göran Khäler Trollhättan, jag mejlar honom och frågar OK.
mvh
Kalle
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
AREA
Registreringsdatum: 06 april 2010 Inlägg: 4 Ort: Stord NORWAY
|
Postat: 2010-04-10 01:32:47 Rubrik: The old rules |
|
|
The old rules state that you can use any engine that was sold before 1972
when you changed the new rules to 1983 what happed to this part of the rule ?
2.6 Motor: Alla 2 - 4 takts standardmotorer sålda i Europa till och med 1972. Samt alla motorer som deltagit i nationell (motsvarande SM) eller internationell (VM) 50 kubiks road racing tävling t.o.m. 1972. Motorns huvuddelar (topp, cylinder och block) skall överensstämma med det som fanns t.o.m. 1972. Det vill säga sidokåpor får modifieras eller tas bort, ombyggnad till slidmatning och torrkoppling är tillåtet.
Fri inre trimning och delar från olika fabrikat får blandas. Växellådan får ha max 6 växlar (undantag repliker enligt punkt 1.0), extern manuell överväxel tillåtet. _________________ Alan
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
kalle50cc

Registreringsdatum: 12 oktober 2008 Inlägg: 231 Ort: Västerås
|
Postat: 2010-04-10 11:52:08 Rubrik: Motor val! |
|
|
Det äldre reglementet gäller inte längre.
Om du kan visa och bevisa att en viss motor har använts inom tidsramen 1961-83 så är det OK. Men det ligger på dig att ta fram bildbevis med datum från tidning eller böcker.
Om du kan det så har du ju en förebild att bygga efter.
Enl. stadgarna i MCHK-R så skall vår racing återspegla samt uppvisa äkta racers eller välbyggda replikor av dessa.
50cc reglementet är skrivet så att motorer som aldrig har använts inom racingen förr heller inte skall användas nu.
Visst detta begränsar oss till viss del men annars vore det inte Classic racing.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
AREA
Registreringsdatum: 06 april 2010 Inlägg: 4 Ort: Stord NORWAY
|
Postat: 2010-04-10 13:22:40 Rubrik: Engine rules |
|
|
If the old rules have gone and you can not use a street bike engine from
1961-1983 that has not been used in road racing then what shall
Leif Källberg do with his bike as his engine has never been used in gp racing and i have seen he has used alot of money on it now.
What shall you tell him?
below is the address to show the engine/motor type
it is also suzukis most sold and used 50cc engine
http://www.suzukicycles.org/RG-series/RG50-GT50-ZR50-X1_sales.shtml
Regards Alan _________________ Alan
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
kalle50cc

Registreringsdatum: 12 oktober 2008 Inlägg: 231 Ort: Västerås
|
Postat: 2010-04-10 15:02:15 Rubrik: motor |
|
|
Där ser man, du gör helt rätt och letar fram "bevis".
Källbergs cykel är en Kategori 1 hoj. Och har du samma motor är det OK.
Jag vet inte vad det är för modell av Suzuki motor han har.
Vi får be honom om lite data.
Hur har du tänkt dig resten? ram och kåp design?
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
AREA
Registreringsdatum: 06 april 2010 Inlägg: 4 Ort: Stord NORWAY
|
Postat: 2010-04-10 22:45:51 Rubrik: |
|
|
I would like to use this design of a catagori 3 bike with campanol style alu rims and scale it down to a 50cc size bike is this OK It is a Suzuki TR100 1977 model
Regards Alan _________________ Alan
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Lars J
Registreringsdatum: 18 februari 2009 Inlägg: 9 Ort: Umeå
|
Postat: 2011-01-31 20:33:41 Rubrik: |
|
|
Sitter och läser reglementet och vart lite fundersam över en sak, så här står det
"2.7 Förgasare:
Skall vara av rundtrotteltyp.
Lämpliga fabrikat: Mikuni typ VM, Dellorto eller Kehin. I övrigt fritt.
Endast Lectron, Pekar/Lenkar och Gardner flatslide godkänt.
Powerjet inte godkänt. D-trottel inte godkänt (Keihin PWK och liknande"
Kan det stämma att man inte får köra med powerjet? Varför i såfall?
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
kalle50cc

Registreringsdatum: 12 oktober 2008 Inlägg: 231 Ort: Västerås
|
Postat: 2011-01-31 22:40:03 Rubrik: Power jet |
|
|
Hej!
Power Jet användes inte under tiden då 50 kubikarna körde VM. Därför har det bestämts att det gör inte vi heller. Men visst skulle det va användbart det förnekar jag inte. Men det går att bestycka en vanlig rundtrottel så det funkar. Men välj ett fabrikat som har stort utbud på munstycken.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Lars J
Registreringsdatum: 18 februari 2009 Inlägg: 9 Ort: Umeå
|
Postat: 2011-02-01 09:04:39 Rubrik: |
|
|
Om du tex väljer att köpa en lectronförgasare, så måste man alltså ta bort powerjeten? Dom 50cc jag sett med lectronförgasare kör med Powerjet. Är det tillåtet ute i Europa men inte i sverige?
Mvh//Lars
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
kalle50cc

Registreringsdatum: 12 oktober 2008 Inlägg: 231 Ort: Västerås
|
Postat: 2011-02-01 12:07:20 Rubrik: Reglemente |
|
|
Vårt reglemente är formellt godkänt av högre instans, MCHK-R, Nordiska Classic Racing, SVEMO och FIM.
I Europa körs det efter ett "informellt" reglemente.
Självklart kan det ha körts med PowerJet i någon form under 50cc epoken, men det är upp till den enskilde att ta fram trovärdiga daterade samt bild bevis för detta.
Att skriva ett reglemente som fungerar perfekt i praktiken är inte lätt. Finns alltid "undantag" som är omöjliga att förutsäga, men vet du något som inte vi vet så tar vi tacksamt emot information.
MVH
Kalle
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Lars J
Registreringsdatum: 18 februari 2009 Inlägg: 9 Ort: Umeå
|
Postat: 2011-02-02 00:44:40 Rubrik: |
|
|
Nej då jag vet inget som inte ni vet, ville bara få klarhet i frågan och det har jag nu. Tack så mycket för ett bra svar.
Mvh//Lars
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
|